Nejprve nás lektorky seznámily zajímavou formou s profesemi podílejícími se na chodu divadla. Poté jsme byli rozděleni do pěti skupin. Každá skupina reprezentovala jednu profesi (dramaturg, herečka, ředitel, režisér a výtvarník). A tím mohla naše dílna začít.
Na začátku nás čekala první dramaturgická porada, na které bylo potřeba naplánovat repertoár na sezónu 1883/1884. Ale pozor, nebyli jsme přímými účastníky, ale posluchači za dveřmi. Podle průběhu porady jsme usoudili, že se příliš nezdařila. A tak nastal čas na náš první úkol.
V prostorách ND hledala každá skupina bustu „své“ umělecké osobnosti. U té žáci našli i kufr, ve kterém nalezli odpovědi na otázky k pracovnímu listu a také se dozvěděli spoustu nových informací. Následovala aktivita „speak dating“. V ní žáci představili ostatním během dvou minut svou osobnost. Všichni si tak mohli udělat o jednotlivých umělcích dobrou představu.
Po „speak dating“ se vrátili žáci ke svému stanovišti. V každém kufru objevili několik divadelních her s komentáři. Vše bylo potřeba pečlivě prostudovat. Přečíst některé rukopisy byl však pro děti oříšek, ale zvládly to. A teď to nejdůležitější: zvolit dvě hry, které by mohly být uvedeny při znovuotevření divadla. Dají žáci přednost hře odehrávající se na vesnici, nebo se budou chtít zavděčit i německy mluvícímu obyvatelstvu? Či vyhraje hra o lásce? Odpovědi na tyto otázky nalezli žáci v další aktivitě, kdy museli získat spojence pro svou hru. Po strategických vyjednáváních a hledání kompromisů vyslala každá skupina svého zástupce/zástupkyni v dobovém kostýmu na druhou poradu. Na ní naši zástupci diskutovali a argumentovali, až našli shodu a domluvili se. Porada se vydařila, jméno hry bylo na světě, a naše dílna tak došla k úspěšnému konci.
Na závěr jsme se podívali do sálu, kde jsme obdivovali krásnou výzdobu a byli hrdí na náš národ. V druhém pololetí se budeme v dějepise učit o vzniku Národního divadla a určitě si na všechna jména těchto významných osobností vzpomeneme.
V následujících měsících navštíví Národní divadlo i další třídy osmého ročníku. Pro 7. A a 7. C je zase objednaná tvůrčí dílna „Národní hoří“. Přejeme vám, ať se vám dílny líbí a odnesete si co nejvíce zážitků a informací.
Kateřina Pavlíčková s 8. B